mindenmentes gasztroélmények

kölesgolyó

Almás pite - az első mindenmentes sütim

2014. szeptember 07. - kölesgolyó

Amióta diétázom, a legjobban a házi sütemények hiányoznak. Bár korábban sem finomlisztből készítettem a sütiket, zabliszttel vagy rozsliszttel helyettesíteni azért sokkal könnyebb, mint kölessel vagy hajdinával. Sőt, mivel el kell hagynom a tejet, tojást, élesztőt és a sütőport is (igen, a kukoricakeményítő...), gyakorlatilag nincs semmi normális alapanyag, amiből első látásra süti készülhetne.

De mivel egész életemben azzal a mögöttes gondolattal fogyasztottam a főételeket, hogy hagynom kell helyet a desszertnek, mert az a LÉNYEG, nem adtam fel. Bújtam a diétás blogokat, és gyártottam a rémes sütiket. Furcsa volt az állaguk, mindnek szörnyű mellékíze volt. Szóval elsőre semmi sem akart úgy viselkedni, sikerülni, ahogy azt én elképzeltem. Aztán eldöntöttem, hogy nem mások diétás receptjeiből indulok ki, hanem a saját régi kedvenceim elkészítéséből, csak megkeresem a legjobb helyettesítőket. Így született az almás pite receptje, és egyébként a blog gondolata is.

IMG_1502_1.JPG

  Hozzávalók a tésztához:

  • 40 dkg mandulaliszt
  • 10 dkg növényi vaj
  • 2 dl mandulatejszín
  • 1 nagyobb alma
  • fél dl víz
  • 5 dkg nyírfacukor
  • 2 ek. útifű maghéj
  • 2 tk. szódabikarbóna
  • egy csipet só
  • porcukor a tetejére (porcukorból is van már mindenféle egészségesebb változat is, én a nyírfacukrot szoktam kávédarálón darálni)

 Hozzávalók a töltelékhez:

  • kb. 1 kg alma
  • fahéj (ízlés szerint, mi jó fahéjasan szeretjük)
  • egy citrom leve (elhagyható)
  • nyírfacukor (ízlés szerint, ha édes az alma, elég egy kevés is, de akár el is hagyható)

1. Bár sokan nem szeretik, ha megbarnul az alma, a töltelékkel szoktam kezdeni. A citrom egyébként arra hivatott, hogy ezt megakadályozza, de igazából szerintem lényegtelen, mert a pitében úgy is barna lesz. Tehát megpucolom az almákat, és egy nagyobb lyukú reszelőn lereszelem egy nagy tálba, majd félreteszem. Jó sok levet fog ereszteni, amit majd a végén leöntök róla.

2. Hozzálátok a tésztához. Ahhoz, hogy összeálljon, kell valami, ami pótolja a tojást. Ez az egyetlen funkciója a tojásnak a sütikben, az ízének semmi jelentősége, ezért olyasmit kell beletenni, ami segít összefogni a tésztát. Ez esetben az almát választottam. Tehát megpucolom, felkockázom az almát, és a vízben puhára főzöm. Amikor megpuhult, botmixerrel pépesítem.

3. Összekeverem a száraz anyagokat: a mandulalisztet, a cukrot, a csipet sót, a szódabikarbónát, az útifű maghéjat (ez segít, hogy jobban átsüljön a tészta).

4. Hozzáadom a növényi vajat, a tejszínt és az almát. Mivel az alma még langyos, megolvasztja a vajat, így könnyű összedolgozni. Ha kell, konyhai robotgéppel is rásegítek.

5. A végén kézzel gyúrom, hogy lássam, összeáll-e a tészta. Addig gyúrom, míg olyan állagú nem lesz, hogy kézzel ki tudjam nagyjából nyújtani (sodrófával ugyanis ez nem igen megy ennél a tésztánál).

6. Kettéosztom a tésztát.

7. Sütőpapírral bélelt tepsire teszem az egyik felét. Erre jön a töltelék.

8. A félretett almát jól kinyomkodom, hogy ne áztassa el a tésztát. Hozzáadom a fahéjat és a cukrot, jól összekeverem, majd a tésztára teszem.

9. A tészta másik felét is kézzel ugyanakkorára nyújtom, majd a töltelékre teszem.

10. Mielőtt a sütőbe kerül, a felső tésztát villával megszúrom pár helyen. Kb. 200 fokon fél óra alatt megsütöm.

Amikor elkészült, várok, hogy picit hűljön, mert melegen nagyon könnyen törik, nehezen vágható. Persze ha kibírom... :)

IMG_1512_1.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://kolesgolyo.blog.hu/api/trackback/id/tr736621593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása